25 Ιουλ 2014

ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ Ή ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ; Ή ΜΗΠΩΣ ΔΕΣΜΕΣ;

Τελειώνει αύριο μια ακόμη καλοκαιρινή προετοιμασία μαθητών. Είναι μαθητές που θα φοιτήσουν τη νέα σχολική χρονιά στην Γ΄ τάξη του Λυκείου, μαθητές που σε περίπου 10 μήνες από σήμερα, θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Αυτά τα παιδιά είναι και τα τελευταία που θα διαγωνιστούν με το σύστημα των τριών κατευθύνσεων, το σύστημα που για περίπου μια δεκαπενταετία, ήταν το περιβάλλον μέσα στο οποίο...έδρασαν όλοι οι εμπλεκόμενοι με αυτό που ονομάζουμε Παιδεία.

Οι επόμενες γενιές μαθητών θα...αντιμετωπίσουν νέα δεδομένα.
Η συζήτηση, ή μάλλον η σύγκριση, είναι βέβαιο ότι θ΄αρχίσει, αν δεν έχει αρχίσει ήδη...
Ποιο εξεταστικό σύστημα είναι καλύτερο; Αυτό που φεύγει ή αυτό που έρχεται; Ή μήπως το ακόμη πιο παλιό, αυτό των Δεσμών;
Ερώτημα που είναι δύσκολο ν΄απαντηθεί, σ΄όλη του τουλάχιστον την έκταση...
Για το καινούριο σύστημα εισαγωγής, πριν κάνουμε εκτιμήσεις, σκόπιμο θα ήταν να το δούμε να εφαρμόζεται...Και ίσως παραπάνω από μια χρονιά. Επίσης, ας περιμένουμε να δούμε όλες του τις παραμέτρους. Υπάρχουν ζητήματα που δεν έχουν αποσαφηνιστεί. Όπως για παράδειγμα, η εξεταστέα ύλη της Γ΄Λυκείου, στα Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Τα νέα βιβλία που...αναμένονται. Ο ρόλος της πολυσυζητημένης Τράπεζας Θεμάτων στις επόμενες τάξεις, και κυρίως στην τρίτη, και πάντα πιο κρίσιμη τάξη.
Μια και το φερε η κουβέντα, αυτό το "τράπεζα" μήπως πρέπει ν΄αντικατασταθεί με κάποιον άλλο προσδιορισμό;
Στις μέρες που βιώνει σήμερα η κοινωνίας μας, μήπως αυτό το "τράπεζα" δημιουργεί δυσάρεστους συνειρμούς στην Ελληνική οικογένεια;
Τέλος πάντων, ανεξάρτητα του ονόματός της, η τράπεζα στην παρθενική της εφαρμογή στη φετινή Α΄Λυκείου, αναστάτωσε. Ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, άνοιξε συζητήσεις.
Αποτελώντας την...πρώτη σελίδα του ημερολογίου που ξεκινάει να...γράφει το νέο εξεταστικό, προκαλεί ανησυχίες και ερωτηματικά. Είναι αυτό που λέμε...δεν αρχίζουμε καλά!
Είμαι απ΄αυτούς που θεωρούν...καλή ιδέα την Τράπεζα Θεμάτων. Δεν μπορώ όμως να προβάλλω ουσιαστικές αντιρρήσεις σε όσους πιστεύουν πως η προχειρότητα που παρατηρήθηκε στο...ντεμπούτο της, κάθε άλλο παρά τυχαίο γεγονός ήταν. Ας ελπίσουμε, ότι ένα σωστό, πάντα κατά την προσωπική μου άποψη, μέτρο θα αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα και θα οργανωθεί σωστά στο πολύ κοντινό μέλλον.
Είναι πολλά τα ερωτηματικά που υπάρχουν γύρω από το νέο σύστημα...Και προφανώς, άδικη ή όποια κρίση, θετική ή αρνητική, πριν την εφαρμογή του.
Φαίνεται να έχει καλά στοιχεία...Η αλήθεια είναι, ότι για να σπουδάσει κάποιος γιατρός, είναι μάλλον περιττά τα...σκληρά Μαθηματικά Κατεύθυνσης. Εννοείται ότι ο...υποψήφιος δάσκαλος, οφείλει να έχει στοιχειώδεις γνώσεις Αριθμητικής και Φυσικών Επιστημών...
Από την άλλη, στην εποχή της Τεχνολογίας, με ποια λογική, οι υποψήφιοι της Πληροφορικής δεν εξετάζονται στην...Πληροφορική;
Θα εκλείψουν προφανώς φαινόμενα όπως υποψήφιοι Φιλόλογοι να σπουδάζουν τελικά...Οικονομικές Επιστήμες ή Ναυτιλιακά!
Ο μαθητής τελειώνοντας τη Β΄Λυκείου θα είναι υποχρεωμένος να...στοχεύσει συγκεκριμένα. Εμένα αυτό καλό μου...ακούγεται! Κάτι από Δέσμες μου θυμίζει...Όπως εξάλλου και τα τέσσερα μαθήματα, αντί των έξι ή επτά...
Έχει ομοιότητες το νέο σύστημα με αυτό των Δεσμών. Ακόμη και τα μαθήματα στις Ομάδες Προσανατολισμού κινούνται στη λογική των Δεσμών. Βέβαια οι Δέσμες ήταν τέσσερις.
Ένα ερώτημα που μου ήρθε κοιτάζοντας τις πέντε (συζητείται και έκτη, αυτή των Στρατιωτικών Σχολών) Ομάδες Προσανατολισμού, είναι το ποιος αλήθεια θα ακολουθήσει αυτή που οδηγεί στα Παιδαγωγικά τμήματα; Είκοσι τμήματα διεκδικεί κάποιος εκεί. Και τίποτα άλλο!
Μια μεγάλη ομοιότητα με τις Δέσμες, στην πρώτη τους μορφή, είναι η συμμετοχή του βαθμού και των τριών τάξεων στην βαθμολογία εισαγωγής.
Εδώ ακούγονται πολλές ενστάσεις. Δεν κρίνονται όλοι από τους ίδιους. Άρα ένα ζήτημα...ισονομίας, όπως και να το κάνουμε, προκύπτει...
Δεν είναι όλα τα Σχολεία ίδια. Διαφορές υπάρχουν και δεν...υπαινίσσομαι τη διάκριση Δημόσιου-Ιδιωτικού. Όπως δεν είναι ίδια όλα τα Δημόσια, έτσι δεν είναι ίδια και όλα τα Ιδιωτικά.
Εδώ θα πρέπει να βρεθούν οι...ασφαλιστικές δικλείδες. Τώρα μάλιστα!!!!
Υπάρχει βέβαια, μια πρόβλεψη προσαρμογής των προφορικών στους γραπτούς βαθμούς. Εδώ έχουμε ένα από τα καλά του προηγούμενου συστήματος που ευτυχώς, διατηρείται.
Εκτιμώ ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η...πλήρης δομή του νέου συστήματος, μετά τις πρώτες του χρονιές θα γίνουν σημαντικές αλλαγές.
Αυτό, άλλωστε, συνέβη και με τα δύο προηγούμενα συστήματα. Οι Δέσμες ξεκίνησαν με συμμετοχή του βαθμού και των τριών τάξεων του Λυκείου, κατά 25% στα μόρια του υποψήφιου. Αυτό κράτησε από το 1983 έως και το 1987 που καταργήθηκε. Το...απερχόμενο σύστημα των κατευθύνσεων ξεκίνησε, με Πανελλαδικές στις δύο τελευταίες τάξεις, κάτι που γρήγορα αποσύρθηκε, όπως και η...απίθανη έμπνευση των Πανελλαδικών σε...όλα τα διδασκόμενα μαθήματα!!!! Ακόμη θυμάμαι...απελπισμένους γονείς και μαθητές να ζητάνε από τα Φροντιστήρια ώρες...Θρησκευτικών!
Τελικά και το νέο σύστημα είναι σύστημα που θα είναι κοινό για όλους τους μαθητές. Υπομονή δύο ή τρία χρόνια και θα το...συνηθίσουμε, θα το κωδικοποιήσουμε κι΄αυτό!
"Ευτυχώς, κύριε, δεν μας πρόλαβε εμάς η αλλαγή" μου είπε μια μαθήτρια, σήμερα το πρωί σε ένα από τα τμήματα της θερινής προετοιμασίας...
Δικαιολογημένο το "ευτυχώς"...Το άγνωστο τρομάζει.
Δικαιολογημένο, αλλά χωρίς...ουσία. Τελικά, εκείνο που διδάσκει η Ιστορία, είναι ότι με οποιοδήποτε σύστημα και να διεξαχθούν οι εξετάσεις, οι άξιοι θα πετύχουν στόχους...
Το λέω χρόνια στα παιδιά. Και θα συνεχίσω να τους το λέω γιατί πραγματικά το πιστεύω...
Δεν θα σε βάλει το όποιο σύστημα στο Πανεπιστήμιο...Η προσπάθειά σου και ο αγώνας σου θα σε βάλει...
Αυτό είναι που θα πω και αύριο στα τμήματα...Πριν τους ευχηθώ Καλές Διακοπές!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου