3 Νοε 2014

ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟ

Κάποιες σκέψεις για το νέο εξεταστικό σύστημα.



Η βασική διαφορά του με το...απερχόμενο, είναι η έμφαση που δίνεται στη Γενική Παιδεία. Πλέον, ο μαθητής που ξεκινώντας τη Β΄Λυκείου, έχει θέσει ως στόχο το Πολυτεχνείο, δεν έχει την...πολυτέλεια να αδιαφορήσει για τα Αρχαία ή την Ιστορία. Αντίστοιχα, οι υποψήφιοι δικηγόροι, αν θέλουν να έχουν την ευκαιρία να διεκδικήσουν την Νομική, θα πρέπει να τα βγάλουν, αξιοπρεπώς, πέρα με την Άλγεβρα ή την Φυσική.
Οι φωνές διαμαρτυρίας πολλές...
Δεν είμαι όμως, καθόλου σίγουρος, ότι αυτές οι φωνές, είναι διαφορετικές από εκείνες, που μερικά χρόνια πριν, απαξίωναν το Εκπαιδευτικό μας σύστημα, με κύριο επιχείρημα, ότι ο μαθητής τελειώνει το σχολείο, χωρίς να αποκομίσει απ΄αυτό...γενικές γνώσεις και...συνολική Παιδεία! Διαβάζει μόνο τα μαθήματα τα οποία θα εξεταστεί Πανελλαδικά και παρατάει τα υπόλοιπα...
Αυτό φυσικά, συνέβαινε. Μήπως όμως πρέπει να αποφασίσουμε το τι θέλουμε;

Μια άλλη βασική διαφορά, μια καινοτομία είναι η Τράπεζα Θεμάτων.
 Έχω αναρωτηθεί και σε παλαιότερο κείμενό μου: Ποιός ιθύνων νους σκέφτηκε, στις μέρες μας, να δώσει την ονομασία ¨τράπεζα¨; Τέλος πάντων, αυτό δεν είναι της ώρας!
Εδώ η κουβέντα έχει ανάψει από τον περασμένο Μάιο...
Εκεί στο πολύπαθο Υπουργείο, κάποιοι είχαν τη φαεινή ιδέα να δημοσιοποιήσουν την τράπεζα θεμάτων τρεις μέρες πριν τα παιδιά-πειραματόζωα της Α΄Λυκείου ξεκινήσουν τις εξετάσεις τους!
Έγκλημα! Νάρκη σ΄ένα νεοεισερχόμενο θεσμό του Εκπαιδευτικού μας συστήματος!
Ένα θεσμό, που κατά την γνώμη μου πολλά μπορεί να προσφέρει...Υπό προυποθέσεις.
Τι είναι η τράπεζα θεμάτων;
Μια βάση ασκήσεων, μια συλλογή θεμάτων ανά μάθημα, ανοιχτή και προσβάσιμη απ΄όλους.
Ειλικρινά, δεν μπορώ να σκεφτώ ούτε ένα επιχείρημα εναντίον της...Το αντίθετο.
Ας μιλήσουμε για τα Μαθηματικά...Τι κάνουμε όλοι εμείς που διδάσκουμε το μάθημα; Ειδικά στα Φροντιστήρια; Ψάχνουμε, ενημερωνόμαστε για οποιοδήποτε νέο βιβλίο κυκλοφορήσει...
Είμαστε σε συνεχή αναζήτηση νέων ασκήσεων για να εμπλουτίσουμε το μάθημά μας και να ανανεώσουμε τις προσωπικές μας σημειώσεις και τα φυλλάδια που μοιράζουμε στους μαθητές μας.
Παραμονές διαγωνισμάτων στα σχολεία ή των εξετάσεων τον Ιούνιο, προσπαθούμε να θυμηθούμε τι "βάζει" ο εκάστοτε καθηγητής...Προσπαθούμε να...μαντέψουμε και να "πιάσουμε" τα θέματα!
Γιατί είναι κακό να υπάρχει μια βάση ασκήσεων; Να ξέρεις ότι απ΄αυτές τις ασκήσεις θα προκύψουν τα θέματα στα οποία θα εξεταστούν οι μαθητές σου; Όσες και να είναι, θα μπορείς να οργανώσεις το μάθημα έτσι, ώστε να μάθεις στα παιδιά αυτά στα οποία τελικά θα εξεταστούν. Αρκεί βέβαια, να έχεις τον χρόνο! Τρείς μέρες, δεν φτάνουν!
Προκύπτουν ζητήματα, ναι. Ακούστηκαν πολλά στην πρώτη εφαρμογή της τράπεζας...Δικαιολογημένες ενστάσεις, σε πολλές περιπτώσεις. Ένα θέμα, πολύ σημαντικό, είναι πως εξασφαλίζεται η ισονομία...
Νομίζω πως εδώ υπάρχουν ανυπέρβλητες δυσκολίες. Ο μόνος σίγουρος τρόπος είναι, το κάθε μάθημα να εξετάζεται ίδια μέρα και ώρα σε όλη τη χώρα. Καλυμμένο το όνομα και βαθμολόγηση από σώμα διορθωτών...Δεν θα γίνει. Το κόστος για διενέργεια...Πανελλαδικών και στις πρώτες τάξεις του Λυκείου, μάλλον είναι απαγορευτικό.
Είναι όμως ο μοναδικός τρόπος. Και είναι επιβεβλημένος, από τη στιγμή που τη βαθμολογία της Α΄ και Β΄ Λυκείου την προσμετράμε για την διεκδίκηση των πολυπόθητων θέσεων στα Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Είναι και αυτή η αποκάλυψη...Ενάμισι περίπου, δις τα χρήματα που έβγαλαν δημόσιοι υπάλληλοι στο εξωτερικό. Και μεγάλο ποσοστό απ΄αυτούς τους υπαλλήλους είναι λέει, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων...
Κάποιος αφήνει να εννοηθεί ότι δάσκαλοι του Ελληνικού σχολείου είχαν εισοδήματα πέραν του μισθού τους...Δηλαδή τι; Έκαναν ιδιαίτερα μαθήματα; Δεν γίνονται αυτά! Όχι στην Ελλάδα τουλάχιστον!
Αλλά για να μιλήσουμε σοβαρά, αυτά γίνονται στην Ελλάδα. Και ένας μαθητής να ευνοηθεί από, έστω και ένα επίορκο καθηγητή (και επίορκοι υπάρχουν σε όλες τις επαγγελματικές τάξεις), το εγχείρημα έχει...αποτύχει.
Άρα πρέπει να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο.

Το νέο εξεταστικό έχει πολύ από...αξιολόγηση. Ποιός, μπορεί στα σοβαρά να επιχειρηματολογήσει εναντίον της αξιολόγησης των μαθητών; Εντάξει. Προφανώς η αξιολόγηση πρέπει να είναι αντικειμενική...
Προφανώς, και εδώ κολλάνε όσα αναφέρθηκαν στην παραπάνω παράγραφο, υπάρχει έλλειμμα αντικειμενικότητας. 
Στο όνομα αυτού του ελλείμματος, πρέπει να ακυρώσουμε οποιαδήποτε προσπάθεια για μεταρρύθμιση; 

Στο νέο εξεταστικό σύστημα, ο μαθητής κρίνεται από την πρώτη τάξη του Λυκείου. 
Οι μαθητές παύουν να έχουν δεδομένη την προαγωγή στην επόμενη τάξη. Ή για να ακριβολογήσουμε, δεδομένη είναι η προαγωγή για τους επιμελείς. Γι'αυτούς που θα καταβάλλουν προσπάθεια. Και τελικά, φιλοδοξία του συστήματος είναι, τις θέσεις στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση να φτάνουν να διεκδικούν αυτοί ακριβώς οι μαθητές. 

Υπάρχουν, διαχρονικά, οι φωνές για...κατάργηση των εξετάσεων. 
Πρόσφατα στο ιστολόγιο μάχιμου συναδέλφου διάβασα και θυμήθηκα για τη χρονιά που αφέθηκε ελεύθερη η πρόσβαση. Για τη χρονιά που οι νεοεισαχθέντες στη Νομική σχολή των Αθηνών άγγιξαν τα...10000 άτομα!!!!!
Η επιθυμία του Έλληνα να σπουδάσει το παιδί του γιατρός, δικηγόρος ή μηχανικός, είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των φοιτητών που μπορεί να φιλοξενήσει το Ελληνικό Πανεπιστήμιο. 
Με αυτό σαν δεδομένο, πρέπει οι επίδοξοι φοιτητές να κρίνονται και να αξιολογούνται.
Και η αξιολόγηση πρέπει να περάσει μέσα από εξετάσεις.
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι από τους τελευταίους αδιάβλητους θεσμούς. Δεν νομίζω ότι μπορεί σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση να είναι...αξιόπιστο ή λειτουργικό, χωρίς εξετάσεις σε επίπεδο Πανελλαδικών. 
Σίγουρα δεν μπορούν να γίνουν όλοι...γιατροί ή δικηγόροι. Ας φροντίσουμε λοιπόν να γίνουν οι καλύτεροι. 
Είναι έγκλημα να καλλιεργούμε στις νέες γενιές μας, στο μέλλον της χώρας μας νοοτροπίες...ωχαδερφισμού! Και μέχρι σήμερα, πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει το περίφημο "Εντάξει μωρέ, θα διαβάσω στην Γ'Λυκείου";

Πρόθεση του νέου εξεταστικού, φαίνεται ότι είναι, αυτοί που τελικά θα πετυχαίνουν το στόχο τους, να είναι αυτοί που δεν σκοπεύουν να διαβάσουν μόνο στην Γ' Λυκείου...Το αν θα το πετύχει; 
Προφανώς έχω και εγώ τις επιφυλάξεις μου...
Υπάρχουν πολλά που πρέπει να διορθωθούν και να βελτιωθούν στο Νέο Λύκειο...

Αλλά, και να με συγχωρήσουν οι...πολέμιοι, εγώ δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω με την πρόθεση, στον...διαγωνισμό για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο, να κερδίζουν οι καλύτεροι και οι ικανότεροι. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου