30 Ιαν 2015

Η ΠΑΙΔΕΙΑ...ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ

Τα τελευταία χρόνια, μαθητές και εκπαιδευτικοί, βρίσκονται στη μέση μιας διαρκούς συζήτησης γύρω από το εκπαιδευτικό μας σύστημα.



Το σύστημα των κατευθύνσεων διανύει την τελευταία (;) του χρονιά εφαρμογής. Το Νέο Λύκειο, υποτίθεται από την περασμένη σχολική περίοδο, έχει μπει στη ζωή μας.

Η προηγούμενη κυβέρνηση, οι προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας, σχεδίασαν και εξήγγειλαν σαρωτικές και καίριες αλλαγές. Οι κατευθύνσεις έγιναν ομάδες προσανατολισμού, ήρθε η τράπεζα θεμάτων, συνδέθηκε ο βαθμός της Α΄και Β΄ Λυκείου με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η Α' Λυκείου την περασμένη χρονιά βίωσε ένα σοκ, στην πρώτη διεξαγωγή ενδοσχολικών εξετάσεων με το νέο σύστημα και στην, ατυχή, κατά γενική ομολογία πρεμιέρα της τράπεζας θεμάτων. Έχουν γραφτεί πολλά. Προσωπική μου άποψη, και την έχω γράψει, είναι ότι η εντατικοποίηση των μαθητών από την πρώτη τάξη του Λυκείου, είναι στην σωστή κατεύθυνση. Η τράπεζα θεμάτων είναι σωστό μέτρο και εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών. Με την προυπόθεση, βέβαια ότι οι μαθητές θα εξετάζονται σε αυτά ακριβώς που έχουν (προλάβει) να διδαχτούν και να...εμπεδώσουν.

Ο αιφνιδιασμός μαθητών και δασκάλων είναι τα τελευταία δυο χρόνια στην ημερήσια διάταξη.

Τρεις μέρες πριν τις εξετάσεις δόθηκε στην δημοσιότητα η τράπεζα. Μια θεματολογία απίστευτου όγκου, η οποία μικρή σχέση είχε με το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων και με αυτά που οι καθηγητές στα σχολεία είχαν διδάξει στα παιδιά. Και αυτή η θεματολογία έγινε...θεματοδοσία!
Ένας σωστός θεσμός...κάηκε στην πρώτη του εφαρμογή στη συνείδηση των μαθητών από μια ακόμη παντελή έλλειψη σωστού προγραμματισμού.

Οι φετινοί μαθητές κοντεύουν να τελειώσουν την Β' Λυκείου και τα ερωτήματα για την Γ' Λυκείου που παραμένουν αναπάντητα, πολλαπλασιάζονται.

Μια μέρα πριν τις εκλογές, η απερχόμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα τη νέα ύλη, προκαλώντας νέο σοκ, στους καθηγητές αυτή τη φορά, και γεννώντας πολλά ερωτηματικά για τον ακριβή τρόπο...εφαρμογής της!

Η κυβέρνηση άλλαξε. Η ηγεσία του υπουργείου άλλαξε. Οι προεκλογικές εξαγγελίες για την Παιδεία, των υπεύθυνων σχεδιασμού του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, μετατράπηκαν και σε...πρώτες δηλώσεις των νέων υπουργών κατά την παραλαβή του χαρτοφυλακίου.

Η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων θεωρείται (τουλάχιστον μέχρι σήμερα το πρωί) δεδομένη. Οι μαθητές...πανηγυρίζουν γιατί ο βαθμός των Α' και Β' Λυκείου ΔΕΝ θα μετρήσει τελικά! Οι μαθητές θα έχουν...διευρυμένες επιλογές σχολών στο μηχανογραφικό τους. Πώς; Αναπάντητο.

Απόλυτα κατανοητό το γεγονός ότι η νέα κυβέρνηση έχει στα χέρια της πολλές...καυτές πατάτες σε πολύ κρίσιμα θέματα. Ευχή κάθε υγιούς σκεπτόμενου πολίτη να πετύχει τους στόχους που έχει θέσει.
Προφανώς και υπάρχουν προτεραιότητες.

Είναι όμως μια μεγάλη ευκαιρία. Να γίνει η ΠΑΙΔΕΙΑ μια από τις βασικές προτεραιότητες. Η Παιδεία εξ΄ορισμού είναι ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ. Δεν ήταν μέχρι σήμερα στη χώρα μας.

Είναι ευκαιρία για τη νέα ηγεσία του υπουργείου. Ευκαιρία να κερδίσει την εμπιστοσύνη όσων εμπλέκονται. Εκπαιδευτικών και μαθητών κυρίως. Είναι απαραίτητο να ξεκαθαρίσει γρήγορα το τοπίο. Να πάψουν οι...αιφνιδιασμοί. Δεν γίνεται να εξακολουθούμε να προσπαθούμε να...μαντέψουμε! Ο Αριστείδης Μπαλτάς, ο Τάσος Κουράκης είναι άφθαρτοι και έχουν...άποψη! Η άποψη, γρήγορα οφείλει να γίνει...σχέδιο!

Αν θα πετύχει αυτό το σχέδιο; Όλα κρίνονται από το αποτέλεσμα. Ευχή όλων να πετύχει.
Γνώμη μου είναι όμως, πως το ζητούμενο είναι αρχικά να γίνουν ξεκάθαρα τα πράγματα. Να ξέρουν, το γρηγορότερο δυνατό, μαθητές και δάσκαλοι το πλαίσιο.

Οι νέοι υπεύθυνοι της Παιδείας πρέπει να επενδύσουν στο κτίσιμο της εμπιστοσύνης. Πρέπει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη όλων των εμπλεκόμενων. Τότε οι πιθανότητες επιτυχίας θα αυξηθούν σημαντικά!

Οφείλουμε στη νέα γενιά, στις επόμενες γενιές, να τοποθετήσουμε την Παιδεία στη θέση της. Πρώτη σε προτεραιότητα!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου